בימים כתיקונם גני יער הינה גישה חינוכית שמטרתה להפגיש את הילד עם המציאות והאתגרים שהיא מביאה איתה. כשמדובר על אתגרים כגון מזג אוויר משתנה, ייצור משחק מתוך העולם הפנימי וללא צעצועים או אפילו מפגש עם בעלי חיים שעלולים להוות סכנה אנחנו מאמינים בכל ליבנו ביכולותיהם של הילדים להפנים את הכללים המתבקשים ולפעול על פיהם ובצורה זו לקחת אחריות על מצבם הפיזי והרגשי ובכך לפתח את תחושת המסוגלות והגמישות המתבקשת לחיים בעולם המשתנה בקצב מהיר כמו היום.
לצד זה, חשוב לנו להדגיש כי מאורעות ה-7.10 תבעו גם מאיתנו את הרחבת הפריזמה דרכה אנו רגילים לחשוב ולפעול בעולם.
אנחנו מבינים ש"הוילון הוסת". המציאות השתנתה, וכאנשי חינוך המבקשים להיות ערים ומפוכחים אל מול המציאות המורכבת חשוב שנפנים כי השהות בחוץ היא אינה עוד דבר טריוויאלי בימים אלה וכי איש חינוך המבקש להמשיך את פעולתו במרחב הטבעי חייב לשים לב לכך שהוא אינו פועל על "אוטומט" כי "כך הוא רגיל" אלא בדומה לעירנות המתבקשת ממנו בימים כתיקונם ביער גם כאן מתבקשת ממנו ערנות ובדיקה יסודית בנוגע לאפשרות של יציאה החוצה.
בדיקה זו מתבקש שתצא מנקודת הנחה כי בכל מקום בארץ כיום המצב הוא שונה ומצריך התבוננות שונה על המצב, ובאשר לכך עליה לכלול דבר ראשון את הנהלים התקפים במקום מושבו אך לא רק, חשוב שאותה בדיקה מקיפה שאיש חינוך המעוניין לצאת החוצה יעשה תכלול גם את המיית ליבו, תחושת הביטחון שלו, של הצוות איתו הוא עובד וכמובן של ההורים והילדים.
אנחנו מזמינים את אנשי החינוך והמטה של חינוך היער בישראל לעשות בדק בית יסודי לפני שהם בוחרים שוב במרחב הטבעי כמרחב שבו יקבעו את תחושת הבית שלהם. עבורם ועבור כל האנשים הנוגעים בדבר.
לאחר שקיעת ההלם של של שבועות המלחמה הראשונים וההבנה שנפלה עלינו שהמרחב הטבעי בחוץ כרגע לא מייצר את תחושת המוגנות הנדרשת עבור הילדים והגננות ברוב הארץ, נדרשנו לחשוב באופן חדש על האפשרות של היציאה החוצה ממבנה הגן בימים אלו.
ההבנה העמוקה כי משאב הידע היקר של חינוך יער מגלם בתוכו עקרונות תרפויטיים רבים הנדרשים על מנת לייצר תשתית של החלמה ממצב מורכב של סטרס ודחק שחווים אנשי הצוות, ההורים וכמובן הילדים בזמני חירום, חייבה אותנו לרקום תוכנית תומכת ומזינה עבור אנשי החינוך והרשויות אותם אנחנו מלווים השנה.
בימים אלה אנחנו עובדים ביחד עם מספר גופים מהתחום הטיפולי על מנת לעשות אינטגרציה בין הכלים התרפויטיים שיש באמתחתינו לבין ההתבוננות הטיפולית שתקופה מסוג זה מבקשת מאיתנו.
המטרה שלנו הינה לרקום תוכנית פעולה חדשה שתאפשר בנייה מחדש של תחושת האמון של כל הנוגעים בדבר, צוות, הורים, ילדים ומטה ביכולות שלהם, ובכך שהעתיד מבשר טובות.
בהתבוננות טיפולית, כאשר אנו חושבים על בניית איכות מזינה ומייצבת בגוף ונפש הילד אנו מתייחסים למספר עקרונות מרכזיים שכדאי להתבונן בהם, וניתן לראות כי בתיווך נכון יהיה קל ואפשרי לקיים את האינטגרציה בין הגישה החינוכית "גני יער" לבין צורכי התקופה.
מתוך עקרונות אלה החלטנו ביחד עם צוות המנחים של גני יער לשתף פעולה עם מנחים מקצועיים מעולמות תוכן שונים אך קרובים לסל הערכים אותם אנו נושאים, במטרה לתת לצוות הגן עוד כלים שיוכלו להיעזר בהם בעבודה במבנה הגן ובחצרות הגנים.
לצד הבחירה של הגננת באחד או יותר מתחומים אלה היא תלווה על ידי מנחה מטעמנו שיעזור לה להטמיע את הכלים והמושגים החדשים הללו בגן שלה לצד כלים נוספים שהמנחה שלנו מגיע איתם כגון:
למי שמעוניינת לקרוא יותר על רכיבי "ערכת רפואות" -תכנית הליווי התומך שלנו לזמני החירום או ליצור איתנו קשר מוזמנים לפנות אלינו במייל – [email protected]