אודות הגישה החינוכית

הגישה החינוכית

"גני יער" הוא זרם חינוכי שהחל את התפתחותו לפני כחמישים שנה בסקנדינביה, כשהרעיון המרכזי העומד בבסיס הגישה החינוכית הוא שהחיים בחוץ משמשים קרקע אופטימלית להתפתחות ילדים בגיל הרך בכל אחד מהרבדים הבריאותיים, הפיזיים, הרגשיים, היצירתיים  והקוגניטיביים. 

גני יער מתקיימים ברוב המקרים בסדר יום דומה לזה שקיים בגני ילדים כפי שאנחנו מכירים אותו גם בארץ, והתכנים יכולים להיות דומים אך הכל קורה בחוץ- במרחב הפתוח, בכל ימות השבוע, וכמעט בכל מזג אוויר. בארצות סקנדינביה לדוגמא, נוהגים לצאת החוצה עד לטמפרטורה של 15- מעלות – בטענה שמתחת לזה זה קר מדי…

למה לבחור בגן יער?

בריאות וכושר גופני: 
מחקרים ברחבי העולם מראים כי ילדים בגני יער סובלים פחות מתחלואה מכיוון שהם נמצאים במרחב פתוח ונושמים אוויר נקי. כמו כן, הם נהנים מפיתוח יכולת עמידה באתגרים פיזיים ונפשיים שהטבע מציב להם, למשל בהתמודדות עם מזג אוויר מורכב, ויסות חום וקור, הליכה מרובה, טיפוס על עצים ועוד.

בריאות נפשית:
מחקרים רבים מראים כי שהות בטבע החל מהגיל הרך מאפשרת יצירת תשתית טובה לחוסן נפשי, ותורמת להפחתת היווצרות חרדה ודכאון. לראייה "מקלחת יערות" – שיטה יפנית שהתפשטה בעולם ומגובה במחקרים מדעיים, המתבססת על התובנה ששהייה בין העצים והתייחסות מיוחדת אליהם מרפאת את הגוף והנפש. ("מקלחת יערות")
פיתוח הדמיון: אנחנו שואפים לאפשר לילדים לבוא במגע עם החומרים המצויים בשפע בטבע, שבעזרתם כל ילד יכול ליצור משחק מתוך העולם הפנימי שלו, לפתח את הדמיון ואת היצירתיות על מנת לייצר את כל מה שחסר לו, ללא תלות בעזרים חיצוניים כמו צעצועים.

שיווי משקל:
השאיפה התרבותית שלנו לנוחות גרמה לנו ליישר את כל משטחי ההליכה והפעולה שסביבנו בעזרת אספלט או בלטות, ובכך איבדנו מיומנות שיווי משקל חיונית. ההליכה על משטחים שאינם מיושרים מאפשרת לילדים לפתח את היכולות הטבעיות שלהם לשיווי משקל- יכולות איזון בעלות ערך פיזי, מנטלי ונפשי.

מרחב פעילות בעל נשימה:
הטבע, הפנוי מעומס של גירויים, מאפשר לילדים להיכנס עמוק יותר לתוך העשייה שבה הם נמצאים- בין שזו מלאכה, גילוף, ניסור או פשוט משחקי דמיון . גם מידת הפניות של הצוות לילדים עולה בזכות השהייה בחוץ, ואקלים הגן המיטבי שהיא מייצרת.

התמודדות עם פחדים:
השהייה בחוץ מזמנת מפגש אמיתי עם החיים, ולעיתים גם מעמתת עם פחדים שונים כמו למשל פחד מאש, פחד מבעלי חיים, רתיעה מלכלוך ועוד. גני יער מציעים לילדים קרקע התפתחותית נהדרת להתמודדות עם פחדים שונים שצפים בהם, תוך התבוננות והדרגתיות.

מסוגלות, הצלחה והעצמה:
המפגש של הילדים עם הצרכים הבסיסיים שלנו בחיים כמו הכנת אוכל, הבאת ציוד, התמודדות עם מזג אויר משתנה וויסות חום וקור, הליכה באזורים מאתגרים ועוד, מפגישים את הילד באופן יומיומי עם הצורך להתמודד, ומתוך ההתמודדות לגדול ולהתפתח. כשאנחנו נמצאים בחוץ האתגרים נמצאים איתנו כל הזמן, מה שגורם לכל ילד לפגוש את גבולות היכולת שלו כאשר לאט לאט, בקצב שלו, הוא מצליח להרחיב אותם. 

פיתוח אינדיבידואל ותחושת שייכות חברתית:
בשל המרחב ואופי ההתפרשות בו, בגני יער יש לילדים זמן והזדמנות להיות עם עצמם ולזהות את האני האינדיבידואלי שלהם, לחקור ולהתפתח על פי נטיות הלב הטבעיות והקצב האישי שלהם. בד בבד, יש לילדים מרחב ושקט למשחקים קבוצתיים במרחב הפתוח, דבר המאפשר עומק של שיחות ופיתוח יכולות חברתיות ותחושת שייכות.

ילדים וגננים לוקחים אחריות משותפת על המרחב:
בגני יער, הילד והמבוגר נפגשים במרחב ניטרלי שלא נבנה בשביל אחד מהם. עובדה זו מאפשרת לילד ולמבוגר ליצור ביחד את מרחב החיים שבו הם יתנהלו, וכך הילד יכול ללמוד ולחוות אחריות כלפי הצרכים שלו ושל הסובבים אותו.