אודות מרכז ההדרכה

מי אנחנו

ב"גני יער", שהוקמה על ידי רון מלצר ותמר רייס בשנת 2017, שמנו לעצמנו מטרת-על: להגשים את הערכים העומדים בבסיס הגישה החינוכית "חינוך יער" במערכת החינוך הציבורית, מתוך הכרה בערכם של הפשטות, השהייה בטבע והמפגש הישיר עם העולם, וחשיבותם להתפתחותו הבריאה של האדם החל מהגיל הרך.

אנחנו שואפים  להטמיע ערכים אלה בחינוך הציבורי- עבור כולם, מתוך הבנה כי השהייה בחוץ והמפגש הישיר עם העולם אינן פריווילגיות המיועדות לאוכלוסיות מסוימות, אלא הכרח חברתי-תרבותי שעלינו לקחת עליו אחריות כדי לדאוג להתפתחותם התקינה של הילדים בחברה שלנו, והפיכתם למבוגרים בריאים ומאושרים יותר. 

המוטיבציה שלנו

בשנים האחרונות ניתן לזהות שהחברה שלנו צועדת אל עבר עתיד טכנולוגי. עם כל היתרונות שהקדמה והטכנולוגיה מאפשרות לנו, יותר ויותר אנשים -הורים, מחנכים, מטפלים, רופאים ועוד – מזהים תחלואות וקשיים: בריאותיים, פיזיים, מוטוריים, נפשיים, רגשיים, יצירתיים, חברתיים ותקשורתיים . מחקרים רבים מהעשורים האחרונים מלמדים כי שהות בטבע יכולה לשפר מהותית את חיינו בכל ההיבטים הללו, ובפרט כאשר נוצרת תשתית טובה בשלבי ההתפתחות הקריטיים של ילדים בגיל הרך, בתקופת הגדילה והעיצוב שלהם.

הדרך שלנו

מתוך הניסיון שרכשנו בהקמת גן היער במצפה רמון, אנחנו פועלים כיום בשיתוף פעולה עם מרכזי הפיתוח המקצועי של משרד החינוך (פסג"ה) ועם רשויות שונות ברחבי הארץ על מנת לאפשר לאנשי חינוך את התשתית המקצועית ביותר בדרכם להתנהלות יומיומית עם ילדי הגן שלהם במרחב הטבעי. התשתית כוללת מסלולי הכשרה וליווי שונים המפורטים באתר. מוזמנים להתרשם…

החזון שלנו:

לאפשר לכל ילד וילדה "להרגיש בבית בעולם" דרך מפגש בלתי-אמצעי עם הטבע.

המטרה שלנו:

להטמיע ערכים של פשטות, חיבור ואחדות בחינוך הציבורי בארץ דרך שימוש בטבע ככלי חינוכי.

המשימות שלנו:

מלווים

ron

רון מלצר – מנכ"ל גני יער

מתוך מסע אישי של ריפוי, בו הטבע והפשטות היוו תפקיד משמעותי בתהליך של בנייה מחדש, רון ייסד את גן היער הראשון בישראל במצפה רמון. גן יער אשר פרץ את הדרך לתנועה של גני ילדים ובתי ספר בחינוך הציבורי בישראל הפועלים מאמונה כי היציאה לטבע אינה פריווילגיה השייכת לקבוצה כזו או אחרת בחברה, אלא הכרח של ממש לכל הילדים מכל המגזרים.

רון הוא זוכה פרס קרן רקאנטי ליזמות בחינוך לשנת 2016

IMG-2218

יואב כהן

הטבע תמיד היווה עבורי בית, מקום של נחת, מזור וחיבור. הרצון להישאר יצירתי ושובב כילד, ולבלות גם את זמן העבודה בחוץ הובילו לשנים של טעייה ותהייה עד שהגעתי לגן יער במצפה רמון. זכיתי להעמיק בגישה המאפשרת לילדים ולקהילת הגן את החיבור לטבע ולעצמם, מאפשרת חיבור מחיבוק, במרחב שבו כל יצור ומרכיב טבעי הוא מושא ליצירה, בנייה ולמידה. לאחר עבודה של שנתיים בגן שהקים רון, הקמתי גן יער נוסף בו עבדתי שנתיים וכיום אני עוסק בליווי מסגרות חינוכיות בתחום. 

נועה שבח

אני נועה שבח, עובדת ונושמת את גני הילדים ועולמם של הילדים בגיל הרך ב11 שנה האחרונות.
במהלך השנים עבדתי כסייעת בגנים פרטיים, גננת משלימה בגני עירייה בחולון ובמצפה רמון. חייתי במשך שנה וחצי ביער בהודו, ובמסגרתו ניהלתי תכנית לילדים אירופאיים והודיים שהתקיימה ביער.
בגן יער במצפה רמון, התחלתי לחבר בין שני העולמות שמתקיימים בתוכי במשך כל חיי – האהבה לעולם הילדים ולמרחב הטבעי.
העבודה עם הילדים בחוץ היא האפשרות מבחינתי לחיות את החיים במלואם. שמחה מאוד לתת את האפשרות הזאת לכל הילדים והמבוגרים שמעוניינים לצעוד במסע הזה.
IMG-20230114-WA0003

גלעד יעקובי

מתוך התנסות, חוויה ואמונה אני צועד בחוץ. הכרות עם גישת גני יער נתנה לי הרגשה שאני בדרך הנכונה וחיברה לי בין אהבותיי לחוץ, לחינוך ולמיינדפולנס.
עוסק בחינוך מעל ל-20 שנה, מתוכן 14 במשרד החינוך.
בימים אלה חוקר את הקשר בין מיינדפולנס לחינוך יער במסגרת כתיבת תזה בחינוך סביבתי. 

shahaf

שחף פטיש – היום גר בקיבוץ פלך עם זוגתי ושני ילדי.

תמיד אהבתי את השהייה במרחב הטבעי. בכל תחנה בחיי הרגשתי כמה אני גדל ומתפתח מהמגע הבלתי אמצעי עם העולם. ככל שהעמקתי להכיר את ה"טבע" הבנתי את כוחו ואם זאת הבנתי כמה מעט אני מבין. במהלך השנים עסקתי בחינוך אבל התקשיתי למצוא מסגרת שתאפשר לי את אותה קירבה לאדמה, גדילה והתפתחות שהרגשתי בשהות הפשוטה בטבע. התקשיתי למצוא גם מסגרת שמעניקה את ההזדמנות למפגש כזה עם העולם עבור הילדים. ואז באופן מפתיע ולא מתוכנן מצאתי את עצמי ב"גן קשת", גן יער במצפה רמון, מיד הרגשתי שדברים שחיפשתי ואף דברים שלא ידעתי שאני מחפש נמצאים בחורשה הקטנה, בין הילדים העצים והאבנים. במהרה הבנתי שילדי הגן, יותר מהיותם תלמידים, הנם מורים. מורים לחיבור פשוט, לפליאה וענווה. מורים שאם רק נותנים להם הזדמנות, משמשים גשר לחוכמה קדומה שנמצאת בתוך כל אחד מאיתנו. את החוכמה הזו ניתן ללמוד מילדים שמאפשרים להם לפגוש את סביבתם הטבעית בפשטות. לאחר 3 שנים בגן במצפה רמון עברתי לצפון והמשכתי לעסוק בחיבור שבין ילדים, מחנכים וטבע. אני עושה זאת כאיש צוות בגן ובליווי מחנכות ומחנכים אשר מבינות את הכוח במפגש בין הילדים לעולם ומבקשות כלים לאפשר מפגש מיטיב ומעמיק.

efrat

אפרת עזר גרשון –

אשת חינוך, גננת ואמא. חיה ועובדת בפרדס חנה. בשנים האחרונות הולכת בדרך חינוך היער מתוך הבנה שהשהייה במרחבים טבעיים היא עוגן ופתח עבורי לחיים מאוזנים ומאושרים יותר.  מכאן הבחירה לצאת למסע הזה גם בתוך מערכת החינוך ועם הילדים איתם אני עובדת היתה טבעית וברורה. מבקשת להנכיח עקרונות של התבוננות, האטה ופליאה בעשייה החינוכית היום יומית  שלי וחולמת ליצור קהילת אנשי חינוך המבקשים להכיר את הריפוי והברכה שהחיבור הפשוט לאדמה מביא איתו. 

בהודייה גדולה על הדרך ועל כל מה שהיא מזמנת לי

עדי פינקלשטיין

עדי פינקלשטיין

שמי עדי פינקלשטיין, בת 35 חייה במדבר, בבאר מילכה, עם בן זוגי יוני, אמא לאביגיל בת 7 ושדה בן 5 וגננת בגן מדברי על פי גישת החינוך האנתרופוסופית.

אוהבת את אמא אדמה והביטחון שהיא משרה עלי בעולם. צועדת מתוך הודייה ופליאה בעולם.

מתמסרת למלאכות הקדומות והמקצב הפשוט של הטבע.
שמחה כעת להצטרף לצוות המלווים ועל ההזדמנות 
ללוות גננות בתחילת דרכן ביציאה החוצה ולתמוך בהן להרגיש נינוחות ובטוחות בתוך המרחב של היער. מתוך הדרך שגם אני עברתי בעצמי כגננת.

 

erez

ארז נחמנזון

ארז נחמנזון מורה בבית ספר סליגסברג בירושלים, מנהל תכנית ב PICO Kids  שמתמקד בתכנית הרובוטיקה. 

מחנך מקצועי ופעיל חברתי, עובד עם בתי ספר ברחבי ירושלים כדי להטמיע פעילויות מדע ורובוטיקה, להכשיר מורים ולפתח מודלים הניתנים להרחבה, ולהפוך בני קיימא לצד התרחבות התוכנית.

בשנים האחרונות לומד רבות על חינוך יער ומלווה את ילדו בימי יער במסגרת חינוך ביתי. 

בעבר,ריכזתי תכניות בעמותת חברים בטבע, שם הקמתי וניהלתי פרויקטים להעצמת שכונות עם סטודנטים, תושבים מקומיים ומנהיגי קהילה. 

בעל תואר M.A במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, תעודת הוראה במדעים מאוניברסיטת חיפה ותואר B.Sc. באגרואקולוגיה ובריאות הצמח מהאוניברסיטה העברית.

 

f18c8753-0c61-4476-aebc-11d0c7d5cb38

תמר רייס – מייסדת שותפה – עזבה בשנת 2021

מוזיקאית ואשת חינוך אשר בעקבות תהליכי יצירה, הלחנה וחיים בטבע החליטה להביא את כוחות התרפיה והלימוד של הטבע לחייהם של ילדים, להתמקד בגישה החינוכית "גני יער", ולהנגיש אותה בתוך מערכת החינוך הציבורית באופן מקצועי ומאורגן, מתוך הכרה שחברה החיה בהרמוניה עם עצמה ועם הסביבה תאפשר לכולנו חיים טובים יותר בעולם טוב יותר.