כשגננת מספרת על תהליך הליווי והדרך שהיא עושה

 

תהליך הליווי עם רון בגן אלון שבצבעון יצא לדרך באפריל 2019. כל נושא הליווי והטמעת הגישה החינוכית בגן הגיע מתוך יוזמת הורים בגן ששיתפו אותי שהם היו מעוניינים לשלב את גישת גני יער גם בצבעון. התגובה הראשונה שלי הייתה שאני לא מתכוונת להיות חמישה ימים ביער אבל אמרתי שאני מוכנה לנסות ונראה איך זה הולך.

יצרתי קשר עם רון וקבענו להיפגש במקום המיועד ביער וגם שם היה לי חשוב להעביר לרון את המסר שאני לא יודעת עד כמה זה מתאים לי היציאה  ליער אך מכיוון שזה גן חדש, הורים שמאוד בעניין ולשם יצירת קשר ואמון טוב ביני לבין ההורים אני מוכנה לנסות. אציין גם שרון אמר לי שאחד התנאים לליווי בגן הוא השתתפות בהשתלמות במצפה רמון וכאן בהחלט עלתה לי המחשבה "לאיזו הרפתקה הכנסתי את עצמי"… (מה לי ולהשתלמות במצפה רמון, לינה באוהל ובלי מקלחת ושירותים-פחות מתאים לי בשלב זה של החיים).

במקביל כן נרשמתי לקורס מבוא לגני יער שהתנהל בבקרים (וללא לינה) דרך הפיסגה בקריית שמונה על מנת שאתחיל  להבין על מה מדובר…

היום, אפשר לציין שאני משתתפת בכל קורס שרון ותמר מעבירים הקשור לגני יער במיוחד בשביל ההעצמה וההעשרה וכמובן גם בשביל החוויה.

אז איך זה התחיל…

בתור התחלה ועד שארגיש בטוחה עם היציאה ליער המרוחק במקצת מהגן סיכמנו שנתחיל ב4 מפגשים בחורשה מתחת לגן  ושרון יצטרף אלינו בפעמים אלה על מנת להוות לנו מודלינג להתנהלות של יום ביער. 

בפעמים הראשונות שיצאנו רון ואני בנינו ביחד את סדר היום, את התכנים ואת החשיבה הלוגיסטית הכרוכה ביציאה ורון למעשה "ניהל" את היום ממש ביחד איתנו ומפעם לפעם כבר הרגשנו אט אט את הביטחון שלנו נבנה בכל הקשור ליציאה החוצה ליער וניהול היום לבד ובפעם החמישית שרון הגיע כבר הזמנו אותו להיות יותר בתפקיד הצופה מהצד ופחות אקטיבי בעשייה.

יצאנו לדרך וכמובן שהצלחתי לרתום את הצוות לתהליך (עד כדי כך שהסייעת הצטרפה אלי למצפה רמון) ומשם כבר התחלתי להרגיש שלאט לאט אני מתחילה יותר ויותר להתחבר לגישה ולא רק לעצם השהייה ביער אלא לכל המכלול שקשור לזה אם זה מבחינת התכנים שאני מעבירה בגן, הגישה לילדים והתנהלות נכונה בבניית סדר יום בגן/ביער ליצירת אקלים גן נינוח ובטוח.

התחלנו שנה נוספת עם רון שקבענו מראש על תוכנית עבודה שכוללת את השילוב של הליווי בין הגן ליער-  להדרכה של הצוות ושלי. במקביל, כשאני זקוקה להתייעצות בנושאים מסוימים רון תמיד פנוי וקשוב ויודע להדריך בצורה מדויקת ומותאם.

ככל שעובר הזמן אני מרגישה שאני מפנימה יותר ויותר דגשים מתוך הגישה החינוכית ואט אט הם הופכים "לשלי", אני רואה על הילדים ועל הצוות כיצד ימי היער משפיעים על כולם לטובה, מתנהלים בהרמוניה גדלה והולכת ומשם גם מתעורר בי הרצון להמשיך ולהעמיק אל תוך עצמי ואל תוך הגישה החינוכית וכבר חושבת כיצד להוסיף את היום השלישי ביער…

אני מרגישה על עצמי שבמיוחד מהמקום שבו התחלתי את התהליך של החשיפה לגישה,  לולא הליווי והשתתפות בהשתלמויות השונות לא הייתי בטוחה בעצמי עד כמה הייתי מצליחה להתמיד ולהתחבר לשילוב ימי יער בשגרת הגן ומעדיפה להישאר באזורי הנוחות הקרובים לגן. פן נוסף ומשמעותי שנחשפתי אליו בעקבות  הליווי של רון הוא לגלות את היכולת שבי לעשות שינוי בגישה החינוכית שבה הייתי רגילה (עוד מימי המכללה) להעביר תכנים מסוימים בגן- להיחשף לגישה אחרת ומותאמת יותר לצרכי הילדים ומותאמים לקהילה ולסביבה שבה אני עובדת. בזכות הדגשים שרון השב את תשומת ליבי עליהם אפשר להגיד שהדרך החינוכית שלי עברה ועדיין עוברת שינוי משמעותי והכול נעשה בקצב הנכון והמותאם לי על מנת לדייק כמה שיותר בתהליך ולהרגיש בטוחה.

נכון להיום רון ממשיך להיות חלק בלתי ניפרד מהליווי והדרכה מקצועית בגן וכולנו יוצאים נשכרים מכך. מומלץ בחום!!!