איפה יש רשימה של גני יער?

כבר בניוזלטר הראשון נענה על השאלה הזאת, השאלה ששואלים אותנו הכי הרבה ואנחנו עונים עליה הכי הרבה פעמים בדרכים שונות. 

אז התשובה הפשוטה היא שאין. 

אז למה שלא נעשה בעצם?

יצירת רשימה כזאת תאלץ אותנו להגדיר מהו "גן יער". לנו זה קל- על פי התפיסה שאליה אנחנו שותפים, היער הוא לא מקום שאליו באים לצרוך קצת טבע, אלא הוא חלק מהצוות החינוכי. למען האמת, הוא החלק הגדול יותר בצוות החינוכי, כאשר אנחנו- "המחנכים", רק עוזרי מדריך במקרה הזה, עוזרים לתווך את המורה הגדול למציאות הגשמית בעולם הזה כשיש צורך (לילדים לא תמיד יש צורך בכלל, בשביעון הראשון עוד יש להם ערוץ תקשורת פתוח לגמרי עם הטבע, ורק כשגדלים הוא נשחק ומצטמצם ואנחנו צריכים לעשות פעולות אקטיביות כדי להרחיב אותו). 

אז מה, רק גנים שנמצאים כל השבוע בחוץ הם "גני יער"? גם לא. הדרך להפוך לגן יער עוברת לפעמים דרך הסתגלות והתרחבות של החברה שמקיפה את הגן, ובעיקר ההורים- שרגילים להתמודד עם מבנים, נקיון מסוג מסוים ואתגרים מסוג מסוים, הצוות החינוכי- שרגיל גם הוא לפעילות מסוג מסוים ולתודעה חינוכית מסוימת, המעטפת- במועצה, בפיקוח, בעירייה, בבטחון, שרגילים גם הם למוסדות חינוכיים שמתנהלים בצורה מסויימת – לא לכולם זה טבעי באותה מידה. ניתן לומר שבשביל באמת לממש חינוך יער, צריך לעשות שינוי תרבותי, וזה לא דבר מהיר בהכרח, דרושות סבלנות, נחישות, תעוזה והתמדה. 

מה שקורה בפועל הוא שיש סקאלה רחבה של גנים שיוצאים לימי יער, החל מיום אחד במרחב וכלה בשבוע שלם. עם צהרון/ בלי צהרון- כל גן ומה שהוא יכול. אם תשאלו אותנו מה מגדיר גן יער בנושא הזה של כמות ימי היער זוהי התפיסה- האם אני יוצא החוצה ומביא איתי את אותה פדגוגיה, אותה תפיסה חינוכית, אותה התנהלות שמתרחשת בתוך כתלי הגן ופשוט יוצא החוצה "לתפוס קצת שמש", והאם השאיפה המשותפת היא להתרחב ולאפשר לטבע להיות גורם חינוכי אמיתי ולא חוג שיוצאים אליו אחת לשבוע.

כמובן שמחקרים מראים שכל שהייה קבועה בחוץ ומגע בעל המשכיות עם האדמה הטבעית משפיעים לטובה על הבריאות הפיזית והנפשית של הילדים (1); ולכן אנחנו בעד (עם הסתייגות שעוסקת בשימוש בטבע באופן צרכני, ועל זה נרחיב בהזדמנות אחרת), ובמקום לעסוק בהגדרה הברורה של מה כל אחד עושה אנחנו עוסקים בללמד את התפיסה הרחבה ולהעביר כמה שיותר אנשי חינוך (הלא כולנו בדרך זו או אחרת אנשי חינוך?) תהליך שיכין אותם ליציאה החוצה על כל משמעויותיה ונגזרותיה. 

קושי נוסף שקיים ביצירת רשימה כזאת הוא בהגדרת המושג "גן". השימוש הנהוג היום למילה גן מתייחס לכל מסגרת חינוכית של גילאי 6 ומטה, כאשר בפועל יש שוני מהותי בסוגי המסגרות. התמיכה ההתפתחותית שפעוט בן שנתיים זקוק לה אינה זהה לתמיכה שילד בן חמש זקוק לה, ועל כן התקיימה פעם ההפרדה בין "פעוטון" ל"גן". מלבד פדגוגיה וצרכים התפתחותיים, ישנן השלכות כלכליות משמעותיות בבחירת גן- האם זה גן פרטי או גן ששייך למערכת החינוך הציבורית? ההבדלים הכלכליים בינהם עשויים להגיע לאלפי שקלים בחודש. מכיוון שאנחנו מאמינים אדוקים בזכותם של כל הילדים לחינוך הטוב ביותר, ולא היינו רוצים לראות חינוך יער כמשהו שמגיע וניתן רק לילדים שהוריהם בעלי אמצעים, אנחנו מאוד מעודדים גנים ציבוריים להפוך לגני יער, בידיעה שתהליך כזה הוא תמיד איטי יותר ומורכב יותר מאשר הקמה של גן יער פרטי, שהיא פשוטה יותר בהיבטים שונים. 

ולכן הורים יקרים, הורים שרוצים עבור ילדיהם את הטוב והקסום והמופלא הזה, אנחנו לא מכינים לכם רשימה. במקום זה אנחנו משתדלים לייעץ באופן תדיר לכל מי שפונה אלינו בחיפוש, וגם התחלנו לייצר במה (2) לגנים שאנחנו מכירים שנמצאים במקומות שונים על הסקאלה הזאת של "גני יער", ובה נציג את הגנים שאנחנו מכירים, לאט לאט, בקצב החשיפה שמתאים לכולם. אנחנו משאירים בידיכם את האחריות הכבדה של להחליט האם גן זה או אחר תואם את הצרכים והרצונות שלכם ב"כמה יער" אתם רוצים, ובסוג המסגרת שמתאימה לכם- ציבורית או פרטית.