גני יער - המקום הבריא להיות בו - נייר עמדה

שלום רב, 

בשנים האחרונות התמקמה בתודעה הישראלית גישה חינוכית המוכרת בשם "גן יער", בעקבות הקמתו של גן יער ראשון מסוגו במצפה רמון. עם הצלחת הניסוי הפדגוגי ופרסום הגישה החינוכית, החלה להתהוות תנועה הולכת וגדלה של אנשי חינוך והורים המבקשים להפוך את מרחב הטבע שמחוץ לכותלי מבנה הגן לחלק משמעותי יותר בתוך החוויה היומיומית של הילדים והצוות החינוכי.

גישה חינוכית זו, אשר החלה את דרכה בסקנדינביה בשנות החמישים של המאה הקודמת, הלכה והתפתחה, וכיום היא מוכרת במדינות רבות ברחבי העולם, שם מתקיימים אלפי גני יער שבהם הילדים מבלים את עיקר זמנם בחוץ – במרחב הפתוח. גישה חינוכית זו מגובה במחקרים רבים שנעשו לאורך השנים המראים כיצד השהייה הממושכת במרחב הפתוח מיטיבה עבור ילדים בגיל הרך, ואף ניתן לומר שהיא הכרחית בצורה קריטית להתפתחות מיטיבה של ילדים באופנים רבים: התפתחות מוטורית (גסה ועדינה), רגשית, פיזית, נפשית, יצירתית וקוגניטיבית. למעשה המחקרים מראים כי בכל אספקט הקשור בהתפתחות הילד בגיל הרך, לשהייה במרחב הפתוח יש יתרונות רבים עבור כל הילדים.  (Dillon et all, 2005, as cited in O'Brien, 2009)

חזרה לשגרה

בימים אלו, של חיפוש אחר הדרך הטובה, הבטוחה והנכונה ביותר לחזור לשגרה, אנחנו רואים כי מעבר לכל ההשפעות המיטיבות שיש לטבע על נפש האדם, ועל התפתחות הילד בפרט, היתרונות הבריאותיים של השהייה בחוץ בולטים במיוחד, ובעיקר בכל הקשור בדרכי ההידבקות בנגיפים שונים, ובין היתר בנגיף קורונה.

למעשה, הטענה הרווחת בקרב אנשי מקצוע כמו פרופ' כריסטופר גיל מבית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון היא כי "עדיף להישאר בבידוד, אבל אם מוכרחים לחזור לשגרה, עדיף בחוץ מבמבנה סגור".

לקריאה מעמיקה יותר בדבריו של פרופ' גיל ניתן להיכנס לקישור שלהלן:

https://time.com/5820118/coronavirus-questions-answered/#indoors-vs-outdoors?playlistVideoId=6149062674001

ההסבר על כך הוא פשוט והגיוני. להלן ארבעת היתרונות המרכזיים לשהייה בחוץ:

אור השמש (קרינת UV) נחשב יעיל בחיסול נגיפים וחיידקים.
אור השמש עוזר בייצור ויטמין D ובהמרצה של מערכת החיסון.
שהייה בחוץ ופעילות גופנית תורמות גם הן לפיתוח ולחיזוק מערכת החיסון.
מיהול של אדי המים שאנו נושפים או משתעלים באוויר הפתוח (בערך פי 8), ובכך הקטנת הסיכוי להדבקה בעשרות אחוזים.

כיום, במציאות שבה מאות גננות כבר מיישמות באופן חלקי או מלא את הגישה החינוכית "גני יער" ומקיימות למידה מחוץ לכיתה באופן קבוע, אנחנו רואים באתגרים שהציב בפנינו נגיף הקורונה  הזדמנות לצעוד צעד קדימה לעבר בריאות טובה יותר לילדים ולצוותים החינוכיים.

אנחנו, "גני יער" – מרכז הדרכה לגישה החינוכית, יחד עם מאות אנשי חינוך ואלפי הורים קוראים לכם לקדם, לאפשר ולתמרץ את השהייה בטבע במסגרות החינוכיות, למען בריאות ילדינו, בריאות החברה שלנו, והאחריות הסביבתית והחברתית שאותה למדנו ליישם בחודשים האחרונים. 

נשמח להיות לכם לעזר בכל דבר. להיכרות מעמיקה איתנו ועם פועלנו אתם מוזמנים לעיין באתר האינטרנט ולפנות אלינו:
www.gan-yaar.co.il   [email protected]