גן קשת וגן ערבה – שני גני יער במצפה רמון

גן קשת הינו גן ילדים רב גילאי (3-6) ממלכתי של משרד החינוך, הפועל במתכונת לימודים חדשה וייחודית בישראל המוכרת בשם "גן יער" – Forest kindergarten . זהו  גן ילדים הפועל בטבע במשך חמישה ימים בשבוע, בכל עונות השנה ובכל מזג אוויר, במרחב הפתוח, מתוך הבנה כי המפגש היומיומי עם הסביבה הטבעית, החיה והמשתנה תדיר הינו בעל ערך אדיר בכל תחומי ההתפתחות של הילדים בגיל הרך- קוגניטיבית, רגשית, פיזית, יצירתית ועוד. 

עד שנת 2011 גן קשת התנהל במתכונת של גן ממלכתי הפועל על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך, כשעיקר שעות הלימוד מתקיימות במבנה הגן. 

בשנת 2011 במהלך משותף של הורי הגן, היזם החינוכי רון מלצר, המפקחת על גני הילדים הגברת רבקה מימון והמועצה המקומית מצפה רמון, הגן החל בתהליך שינוי של תוכנית הלימודים שלו כדי להפוך לגן אשר יפעל באופן מלא במרחב הטבעי. 

הדרך הייתה רצופה באתגרים, למידה והתמקצעות, אך במהלכה הגן חצב את דרכו החוצה מבין כותלי המבנה. זה התחיל ביום אחד מלא בשבוע בחוץ, ועלה בהדרגה עד לחמישה ימים בשבוע בהם שוהים ילדי הגן בחוץ, ולומדים מתוכנית לימודים שקורית כל כולה בטבע, ועוסקת במיומנויות החיים השונות המותאמות לגיל הרך.

לאורך השנים, הגן עבר תהליך עם אגף הניסויים והיזמות של משרד החינוך, התקבל כגן ניסויי וקיבל את הליווי האקדמי של הגברת ברברה אנדרס. במהלך שנתו הרביעית הגן סיים את הניסוי בהצלחה, והתקבל כמודל להפצה, ולמעשה בכך חצב לא רק את דרכו שלו החוצה אל מחוץ לכותלי הגן, אלא גם את דרכו של החינוך הציבורי אל מחוץ לכותלי המבנה. עד היום מהווה גן קשת את מודל הדגל לחינוך יער בישראל, ומאות אנשי חינוך, סטודנטים לחינוך ואנשי מטה מגיעים מכל רחבי הארץ כדי לצפות בגן זה, שבו כ-35 ילדים, המקיימים חיים ולימודים נינוחים ונעימים.

 

סדר היום בגן קשת:    

8:00-8:45  הגעה | הילדים מגיעים אל הגן. בזמן זה אנחנו מכינים יחד ארוחת בוקר, תהליך הכולל הכנת בצק, טחינה וחיתוך וירקות, הדלקת האש והכנת פיתות על הסאג. במקביל ברחבי החורשה פרושה מחצלת ועליה מעט ספרים וקוביות עץ קטנות למי שאינו מעוניין להיות שותף בהכנת ארוחת הבוקר. בסיום ההכנה הילדים שוטפים ידיים.

9:30  מפגש | מתיישבים למפגש בוקר. הנושאים יכולים להיות מגוונים מאוד, אך תהיה כמובן התייחסות לתחומי הליבה של משרד החינוך, עונות  השנה והחגים. אנחנו מחברים את הנושא לשהותנו בטבע. לדוגמה: הסתיו, והתחושה החיה של העונה המתחלפת. נושא שמחבר אותנו לעונה המתחלפת הוא מחסות לחורף. אנחנו לומדים ומספרים סיפורים הקשורים בתופעות הטבע של העונה הנוכחית, חוקרים עם הילדים מחילות ומחסות שונים, ובונים יחד איתם מחסה במשך התקופה. 

9:45  ארוחת בוקר | ארוחת הבוקר מתחילה עם שיר ברכה קצר, אחריו כל ילד מקבל לידיו פיתה (שהכנו) עם טחינה וירקות. 

10:15  זמן בחירה/משחק חצר | בזמן זה אני מבקש מהצוות להניח לילדים ליצור משחק משלהם, בלי התערבות מבוגר למשך כחצי שעה.

11:00 זמן לעשייה | זה השלב ביום בן אנחנו כצוות יכולים לגשת ולהתחיל להזמין ילדים לבוא ולעשות איתנו דברים הקשורים בעונה, בחג או בכל נושא אחר שאנחנו מעוניינים ללמד, למשל בניית מחסות (בהקשר הזה מובן שצריך שאנשי הצוות יהיו מוכשרים או בעלי רצון ללמוד בכל הקשור בעבודה עם ילדים בטבע). במקביל קיימת פינה אחת קבועה ביום והיא שטיפת כלים- יחד עם הילדים נשטוף כלים בשלוש גיגיות, אחת עם מים וסבון ושתיים אחרות עם מים נקיים. את הכלים נניח לייבוש על משטח אבנים שיצרנו עם הילדים.

13:00 אוכלים פרי ומפגש סיכום יום | בתום המפגש ילדי הצהרון עולים ברגל לצהרון. את שאר הילדים ההורים באים לאסוף מהחורשה.

 

גן ערבה מצפה רמון

בשנת 2019, לאחר שגן קשת כבר הוכיח כי הוא מייצר אקלים חינוכי מיטבי עבור הילדים  והביקוש אליו הלך וגדל, נוצרה דרישה על ידי הורי קהילת הגן במצפה רמון להקמת גן יער נוסף, שיוכל להכיל את הביקוש ההולך וגדל לחינוך מסוג זה.

במהלך פורץ דרך בפני עצמו שכלל את הורי הקהילה, מחלקת החינוך של מצפה רמון, משרד החינוך באמצעות הפיקוח,  וכמובן את צוות גן קשת, הוחלט כי צוות הגן יתפצל ויואב כהן (אחד מאנשי הצוות של גן קשת) ייקח על עצמו את ניהול והקמת גן היער השני במצפה רמון.

ההחלטה התקבלה לאחר לבטים רבים בנוגע לדרך הנכונה ביותר לקיים פיצול שכזה, ונכון לשנת הלימודים הנוכחית הוחלט על הקמת גן היער החדש כגן יער "לקטנטנים", גן יער לגילאי 3-4 (גנון) שממנו יוכלו הילדים לגדול ולעלות לגן היער הבוגר "גן קשת".

אנחנו מאחלים הצלחה רבה לגן היער החדש – גן ערבה.