המקום ההגיוני להיות בו...

הטענה הרווחת על ידי פרופסורים כמו כריסטופר גיל מבית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון ועוד היא ש"עדיף להישאר בבידוד אבל אם מוכרחים לחזור לשגרה עדיף בחוץ מאשר במבנה סגור".

לקריאה מעמיקה יותר בדבריו של פרופ' גיל ניתן להיכנס לכאן.

למעשה ההסבר על כך הוא פשוט והגיוני והיתרונות לשהייה בחוץ הם ארבעת היתרונות המרכזיים הללו:

1 | אור השמש (קרינת UV) נחשב יעיל בחיסול וירוסים וחיידקים.
2 | אור השמש עוזר בייצור ויטמין D ובהמרצה של מערכת החיסון.
3 | שהייה בחוץ ופעילות גופנית תורמים גם הם למערכת החיסון.
4 | מיהול פי 8 בערך של אדי המים שאנו נושפים/משתעלים באוויר הפתוח ובכך הקטנת הסיכוי להדבקה בעשרות אחוזים.

את הסעיף הרביעי כדאי להפנים משום שבהקשר הדבקותי הוא המשמעותי ביותר והכוונה היא  לכך שבכל פליטה של אדי מים מהפה המכילים וירוסים (במקרה של וירוסים שנישאים באוויר כגון קורונה, שפעת וכו') ריכוז האדים באוויר שסובב אותנו נמהל פי 8 (רוח, אוויר מתחלף וכדומה). 

מה קורה בישראל?

מסגר לסגר ומבידוד לבידוד, לאט לאט ההפנמה שהמרחב בחוץ הוא המרחב הבטוח להיות בו מבחינה בריאותית בימים אלה ואכן בסוף הסגר השלישי האמירה למורים הייתה, צאו החוצה, תלמדו בחוץ!

אז נכון, לא לכולם יש את ההכשרה המתאימה ולא לכולם יש את הזיקה והאור בעיניים כשמדובר על להוציא את החינוך החוצה אבל כן יותר ויותר מורים וגננות מבינים שזה המרחב שנכון להיות בו.

לצפייה בהקלטת זום שנעשתה בחזרה מהסגר השלישי ובה משתתפות מורות וגננות מופלאות שעושות את זה:

למי שרוצה להתרשם מאיפה התחלנו את התהליך בסוף הסגר הראשון מוזמן לצפות בסרטון הבא מההורים המופלאים של גן קשת במצפה רמון

מה קורה בעולם

אולי דווקא צרפת – גם שם הורים מבינים שזה המקום שכדאי להיות בו. למה?
כי האמת היא שלא צריך להיות רופא כדי להבין שכשאנחנו נמצאים בחוץ היכולת שלנו לשמור על מרחק בטוח אחד מהשנייה, ביחד עם האפשרות לנשום אוויר נקי יכול לספק עבורנו את המקום הבטוח ביותר בעת החזרה לשגרה. לכתבה מלאה >>

או אולי דווקא סקוטלנד? שם מבינים שעל אף שלהוציא את מערכת החינוך החוצה יכול להיות צעד מרחיק לכת ומאתגר כי מבינים שמורים זקוקים להכשרה הנכונה, מבינים גם כי יש פה הזדמנות יקרה מפז שחבל לפספס אותה… לכתבה מלאה >>

למה לא כמו נורווגיה? בנורווגיה הבינו שהמקום הכי בטוח להיות בו הוא בחוץ. ההוראה של הממשל שם הוא להחזיר את בתי הספר והגנים לפעילות אך בדגש על שהייה בחוץ.

מדוע? בגלל ארבע הסיבות המצויינות למעלה ובגלל סיבה נוספת אחת – כשאנחנו בחוץ האפשרות שלנו להימנע מלבוא במגע עם אותם חפצים גדל.

 

מתוך שיחה עם גנן בגן יער בנורווגיה: "We have now opened all schools and kindergartens. The governmens advice is to spend more time outdoor to reduse the possibility of infection"

 

התאמת גן היער לנהלי משרד הבריאות החדשים:

  • ארוחת בוקר – הורים ישלחו ארוחת בוקר בצידניות קטנות לכל היום עבור הילדים.
  • אי כניסת הורים לגן – נקבעה עם ההורים נקודה בכניסה לחורשה שבה נפרדים מהילדים ואוספים בסוף היום ונאמר להם שאין כניסה לגן. 
  • הצהרת בריאות – ההורים הונחו למדוד חום ולמלא הצהרת בריאות בכל יום.
  • חלוקה לקבוצות – הגן חולק ל-2 קבוצות כשכל קבוצה מגיעה ל3 ימים ומחולקת ל2 קבוצות.
  • מניעת התקהלות – קבענו עם ההורים פעימות להגעה ואיסוף הילדים כל קבוצה בשעה נפרדת.
  • חלוקת המרחב – שטח הגן בחורשה חולק ל-2. לכל קבוצה גבולות שיונחלו בכל בוקר בטיול גבולות. נבנה מעגל נוסף של אבנים למפגש כדי לאפשר מפגש בשתי קבוצות. כל מעגל בנוי כך שיש מרחק בין האבנים שעליהן יושבים הילדים.
  • צרכים בחורשה – לכל קבוצה יוגדר שטח משלה לעשיית צרכים. בחורשה השטח מרווח כך שגם ילדים מאותה קבוצה לא מתקבצים בשטח קטן. שטח השירותים נמצא מחוץ לשטח המשחק.
  • מקומות ישיבה קבועים – עם הגעתם, ישימו הילדים את התיק מאחורי האבן שלהם במעגל המפגש וצוות הגן יצלם את סדר הישיבה כדי לשמר אותו בימים הבאים.
  • הפרדת חפצים – הוכנו  לכל קבוצה ארגזי משחק וציוד נפרדים (ארגז ספרים, ארגז ציור, תיק שירותים, מיכל מים סגור, מיכל סבון)
  • סדר יום – נבנה סדר יום חדש שתומך הפרדה בין הקבוצות. למשל כשקבוצה אחת בפעילות חקר בגבעה הקבוצה השנייה במשחק חופשי.
  • היגיינה – ההורים התבקשו לשלוח מגבת ידיים אישית ובקבוק אישי לכל ילד.
  • תחילת יום – בכניסה לחורשה תחכה לילדים גננת שתקבל אותם ולידה עמדת אלכוג'ל לכל ילד שנכנס.

 ציוד נלווה ודגשים נוספים –        

  • חומרי חיטוי, כפפות, מד חום ומסכות: בעת החלפת צרכים צוות הגן ישתמש בכפפות ובשקית שאותה יקשור. 
  • בחורשה באופן טבעי נשמר מרחק בין הילדים. השמש, האוויר הפתוח ומיעוט החפצים עוזרים במניעת הדבקה.
  • אנשי הצוות מקפידים לשטוף ידיים לפני האוכל ואחרי השירותים.
  • גננת שתעבור בין הקבוצות תשטוף ידיים
  • בכל יום הצוות יחטא מספר פעמים את הידיות של מיכלי המים, מיכלי הסבון, וידית המקושון שמשמש לחפירת בור לצרכים.