איך מקימים גן יער?

איך מקימים גן יער

החודש החלטנו להתחיל לכתוב על שאלה בוערת שגם היא מגיעה אלינו מדי שבוע, והיא איך מתחילים לייצר עבור ילדינו את המסגרת החינוכית בה אנחנו רוצים שיגדל ולאור התפיסה שלה יתחנך. ובכן יש הרבה מאוד דרכים להגיע ליעד כלשהו, ולא תמיד האחת טובה או נכונה יותר מהשניה. עם זאת, מכיוון שיש כבר דרכים שנפרצו והלכו בהן, אפשר להתבונן, ללמוד מהן ולהיעזר בהן. 

בכל אופן למהלך שכזה יש לרוב שלושה שותפים עיקריים, והיוזמה יכולה להגיע מכיוון כל אחד מהם:

ההורים

הצוות החינוכי

הרשות המקומית

דרך הפעולה, המשאבים והיכולות של כל אחת מהזוויות הן אחרות, ונתייחס להתחלה שנובעת מכל אחת מהן. חשוב מאוד לציין- כל אלה יחד הם שותפים, בעלי עניין משותף שמהותו מעט משתנה והמניע שלו מעט משתנה משותף לשותף, אבל חשוב לשים דגש על האינטרסים המשותפים לכם כדי שתוכלו לפעול יחד לטובת הילדים. 

הורים 

כאשר מהלך כזה נובע מההורים יש כמה דרכי פעולה, כאשר שאילת מספר שאלות יכולה לתת הכוונה בסיסית:

1| מה גיל הילד שלכם? 

אם הוא מתחת לגיל 3 (המהדרין יגידו 2.8 בתחילת שנת לימודים) ובגיל מעון, אז כמו שאתם מכירים- יש מעט מעונים מסובסדים כדוגמת ויצ״ו ונעמ״ת, אך הרוב הגדול של הילדים נמצאים במעונות פרטיים. הצרכים ההתפתחותיים בגילאים האלה הם די שונים מהצרכים של ילדים בגיל 3 ומעלה (גיל גמיש ומשתנה מילד לילד כמובן) וגם תוכנית הלימודים. גם נושא הרגולציה על המעונות עדיין נמצא בחקיקה, ולכן הם כפופים הרבה פחות לחוקי משרד החינוך, חוזרי מנכ״ל ודברים נוספים אשר מקשים לפעמים את היציאה החוצה עם הילדים.כמו כן, ילדים מתחת לגיל 3 הם לרוב בשלבי למידה של הליכה, ובשלבי פיתוח מעורבות מתחילים בסובב אותם (כמובן שגם זה משתנה מילד לילד), ולכן היכולת האמיתית שלהם להנות מהיתרונות שבבחירה בגן יער מתמקדים בעיקר סביב ההתפתחות הפיזית והבריאותיות שלהם. עצם החשיפה למגוון ביולוגי והמגע עם חומרים וסביבה בלתי סטרילית, לא מיושרת ו״מקלה״, לא ״מותאמת״ במיוחד לפעוטות, תתרום הרבה להתפתחות פיזית טובה וליצירת מערכת חיסונית חזקה ויכולות ויסות טובים עבור הגוף. כמובן שגם המרחב, האוויר הפתוח וחופש התנועה תורמים לבריאותם והתפתחותם, בעיקר בשלב שבו הגוף מאוד רגיש ומחלות מועברות בקלות על ידי קרבה ומגע בחלל סגור. עם זאת, חשוב לשים לב לסביבה אליה אנחנו חושפים את הילדים במיוחד בגיל הזה. קרקעות חקלאיות רבות היום מרוססות ומטופלות בחומרים שונים, ולפעמים אנחנו מקבלים ״תחושה של טבע״ ואת החוויה שאנחנו נמצאים במקום בריא ומיטיב, אבל עבור פעוטות הנמצאים בשלבי חקירה של העולם דרך חושיהם, ובעיקר מגע וטעם, זה דווקא עשוי להיות לרועץ. 

ילדים מעל גיל 3 כבר זכאים לגן, מסגרת חינוכית שנמצאת תחת פיקוח משרד החינוך, ונהנית מזכויות וחובות של חינוך ציבורי. 

2| האם יש לכם נטייה ורצון לחינוך ציבורי או שאתם נוטים לכיוון חינוך פרטי או ביתי? 

3| מה השאיפות שלכם לגבי הימים בחוץ? 

תיאום ציפיות בתוך קבוצת הורים וכמובן עם הצוות החינוכי הוא משמעותי בבחירת או יצירת גן, סביבה וצוות.