איך מקימים גן יער?

החודש החלטנו להתחיל לכתוב על שאלה בוערת שגם היא מגיעה אלינו מדי שבוע, והיא איך מתחילים לייצר עבור ילדינו את המסגרת החינוכית בה אנחנו רוצים שיגדל ולאור התפיסה שלה יתחנך. ובכן יש הרבה מאוד דרכים להגיע ליעד כלשהו, ולא תמיד האחת טובה או נכונה יותר מהשניה. עם זאת, מכיוון שיש כבר דרכים שנפרצו והלכו בהן, אפשר להתבונן, ללמוד מהן ולהיעזר בהן. 

בכל אופן למהלך שכזה יש לרוב שלושה שותפים עיקריים, והיוזמה יכולה להגיע מכיוון כל אחד מהם: 

ההורים

הצוות החינוכי

הרשות המקומית

דרך הפעולה, המשאבים והיכולות של כל אחת מהזוויות הן אחרות, ונתייחס להתחלה הנובעת מכל אחת מהן. חשוב מאוד לציין- כל אלה יחד הם שותפים, בעלי עניין משותף שמהותו מעט משתנה והמניע שלו מעט משתנה משותף לשותף, אבל חשוב לשים דגש על האינטרסים המשותפים לכם כדי שתוכלו לפעול יחד לטובת הילדים. כדי שתוכנית כלשהי תוכל לעבוד צריכים לפחות שני שותפים לעבוד יחד.

הורים

כאשר מהלך כזה נובע מההורים יש כמה דרכי פעולה, כאשר שאלת מספר שאלות יכולה לתת הכוונה בסיסית:

1| מה גיל הילד שלכם? 

מתחת לגיל 3

אם הוא מתחת לגיל 3 (המהדרין יגידו 2.8 בתחילת שנת לימודים) ובגיל מעון, אז כמו שאתם מכירים- יש מעט מעונים מסובסדים כדוגמת ויצ״ו ונעמ״ת, אך הרוב הגדול של הילדים נמצאים במעונות פרטיים. הצרכים ההתפתחותיים בגילאים האלה הם די שונים מהצרכים של ילדים בגיל 3 ומעלה (גיל גמיש ומשתנה מילד לילד כמובן) וגם תוכנית הלימודים. גם נושא הרגולציה על המעונות עדיין נמצא בחקיקה, ולכן הם כפופים הרבה פחות לחוקי משרד החינוך, חוזרי מנכ״ל ודברים נוספים אשר מקשים לפעמים את היציאה החוצה עם הילדים. כמו כן, ילדים מתחת לגיל 3 הם לרוב בשלבי למידה של הליכה, ובשלבים מתחילים של פיתוח מעורבות בסובב אותם (כמובן שגם זה משתנה מילד לילד), ולכן היכולת האמיתית שלהם להנות מהיתרונות שבבחירה בגן יער מתמקדים בעיקר סביב ההתפתחות הפיזית והבריאותיות שלהם. עצם החשיפה למגוון ביולוגי והמגע עם חומרים וסביבה בלתי סטרילית, לא מיושרת ו״מקלה״, לא ״מותאמת״ במיוחד לפעוטות, תתרום הרבה להתפתחות פיזית טובה וליצירת מערכת חיסונית חזקה ויכולות ויסות טובים עבור הגוף. כמובן שגם המרחב, האוויר הפתוח וחופש התנועה תורמים לבריאותם והתפתחותם, בעיקר בשלב שבו הגוף מאוד רגיש ומחלות מועברות בקלות על ידי קרבה ומגע בחלל סגור. עם זאת, חשוב לשים לב לסביבה אליה אנחנו חושפים את הילדים במיוחד בגיל הזה. קרקעות חקלאיות רבות היום מרוססות ומטופלות בחומרים שונים, ולפעמים אנחנו מקבלים ״תחושה של טבע״ ואת החוויה שאנחנו נמצאים במקום בריא ומיטיב, אבל עבור פעוטות הנמצאים בשלבי חקירה של העולם דרך חושיהם, ובעיקר מגע וטעם, זה דווקא עשוי להיות לרועץ. 

מעל גיל 3

ילדים מעל גיל 3 כבר זכאים לגן, מסגרת חינוכית הנמצאת תחת פיקוח משרד החינוך, והנהנית מזכויות וחובות של חינוך ציבורי. 

 

2| חינוך ציבורי או חינוך ביתי/פרטי?

הן לחינוך ציבורי והן לחינוך ביתי או פרטי יש יתרונות וחסרונות וכדאי להכיר אותם ולקחת אותם בחשבון. החינוך הציבורי ממומן מכספי ציבור, ועל כן גן של החינוך הציבורי יעלה הרבה פחות מאשר כל התארגנות אחרת. עם זאת הוא כמובן כפוף לחוקי רגולציה של החינוך הציבורי כמו חוזרי מנכ״ל, וכפי שראינו בשנה החולפת- הנחתות רבות שאינן קשורות לחינוך. בנוסף, בחירת הצוות והגישה החינוכית לא תמיד תואמת לרצון ההורים. לעומת זאת, אפשרויות של חינוך פרטי בגיל הזה יהיו כולן על חשבון ההורים, ולרוב תחת הגדרות של חוג או מסגרת בלתי רשמית. בעבור זה יצטרכו ההורים להירשם כחינוך ביתי ולהתמודד עם הפיקוח על החינוך הביתי, אבל בכל מקום זה מתנהל קצת אחרת. 

אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שכמעט כל ההורים יעדיפו את החינוך הציבורי מאשר את החינוך הפרטי, וגם אנחנו פועלים יחד עם שותפים רבים ביניהם גם משרד החינוך, למען שילוב גני יער בחינוך הציבורי, וזאת השליחות בשמה אנחנו פועלים. 

חינוך פרטי

אם אתם הורים שמעוניינים בחינוך ביתי או חינוך פרטי התהליך הוא פשוט יותר- תעברו את התהליך שצריך לעבור בשביל להכיר בחנ״ב, ותמצאו הורים באזורכם שישמחו לחוג משותף. יחד תמצאו מדריך או גננת עם הכשרה התואמת את הציפיות והרצונות שלכם. אפשר להקים גם מוסד חינוכי מוכר שאינו רשמי, וזה תהליך שעושים מול הרשויות והוא כרוך ברגולציה מסויימת. היתרון הגדול של החינוך הפרטי על כל סוגיו הוא שיש סיכוי גדול יותר שתקבלו את סוג החינוך אליו אתם נוטים מהר יותר ובצורה שמותאמת יותר לצרכים ולרצונות שלכם. החסרון המשמעותי של חינוך פרטי הוא העלויות הגבוהות שלו, ולפעמים אם הורים לילד או שניים מגלים במהלך השנה שהעלויות גבוהות מדי בשבילם, או שהם מוצאים את עצמם מוותרים על הגן או החוג ומבלים יותר בבית או בנסיעות ומחליטים לוותר על הגן- העלויות עשויות ליפול על יתר ההורים או לחילופין לייצר מצב שההורים בחיפוש אחרי ילדים נוספים שיצטרפו. מצב כזה לאורך שנים מערער את הקבוצה ועשוי לעייף את ההורים. 

חינוך ציבורי

אם ברצונכם לפנות למחוזות החינוך הציבורי גם כאן אנחנו מכירים כל מיני אפשרויות, שהשוני בינהן נובע מסוגי התיישבות והתארגנות שונים במרחב.

3| מה המרחב החינוכי אליו אתם משתייכים?

המרחב הכפרי

אם אתם שייכים לחינוך ההתיישבותי (כך נקרא פעם החינוך במרחב הכפרי, לרוב בקיבוצים, במושבים ובישובים קטנים) שווה קודם כל לפנות אל הגננת בגן המקומי ולברר מה עמדתה ודעתה על הגישה החינוכית, אם היא מכירה אותה ומה דעתה להתנסות בה. אם אתם מגלים גננת ש״בעניין״ אתם יכולים לבדוק יחד מה היא צריכה בשביל לגרום לזה לקרות- לרתום את ההורים ואז את הרשות או הפיקוח, לייצר שבוע התנסות או ימי התנסות בגן, לצאת להכשרה או לימודים כלשהם בתחום, להבין ביחד איזה תנאים לוגיסטיים ידרשו לה, לקבל ליווי מקצועי וכדומה. שימו לב שבמקומות כאלו, בהם יש הרבה פעמים מסגרת אחת לכל גיל, יש השלכות גם לשינוי דרמטי בגישה החינוכית המובילה של הגן. בשביל להיות מוכנים לשינוי כזה כדאי לגבש רוב משמעותי של הורים שהגישה החינוכית תואמת את רצונם ותפיסת עולמם. לפעמים כדאי לייצר עבור ההורים חשיפה לרעיון החינוכי באמצעים שונים כמו למשל הרצאות, ימי התנסות משותפים או כל אירוע חברתי שיחשוף וירתום את הקואופרטיב החינוכי המשותף שלכם. במרכז ההדרכה לגני יער התנסינו בסוגים מגוונים של הדרכות והרצאות בנושא. אם הגננת ״לא בעניין״ אבל יש קבוצת הורים גדולה מספיק שמעוניינת בגישה החינוכית הזאת, המשיכו כקבוצה לקדם את הנושא על ידי מפגש עם מחלקת החינוך בישוב, ואז במועצה. 

מרחב עירוני

לרוב, במרחב העירוני יש בכל אזור יותר מגן אחד ולפעמים יותר משיטת רישום אחת לגנים. מה שכדאי לעשות במצב שכזה הוא לגייס קבוצת הורים גדולה מספיק שמעוניינת בגן יער, ולקבוע פגישה עם מחלקת החינוך של הרשות המקומית. אנשי חינוך ומחלקות חינוך רבות כבר שמעו על הרעיון של גני יער, אבל לא תמיד באותה רמה של היכרות. לפעמים צריך לחשוף בפניהם את הגישה החינוכית יותר לעומק ו״להדליק״ אותם על הרעיון. שווה לדעת ולהזכיר בסיטואציה כזאת שגן יער נבחר להיות אחד ממודלי הגן העתידי של משרד החינוך, שזאת גישה חינוכית שכבר התקבלה להפצה לפני מספר שנים (גן קשת במצפה רמון כבר התקבל כגן ניסויי, עבר את הניסוי בהצלחה, והתקבל להפצה), שאפשר לעשות תהליך משותף עם מרכז ההדרכה לגני יער, ושהחינוך המתקדם שואף לאפשר את הגישה הנטורליסטית ואת הקרבה לטבע כמה שיותר ולא לייצר ״עוד מאותו דבר״ בסביבה שבה יש הרבה אפשרויות לחינוך הדידקטי המקובל, ומעט אפשרויות חינוכיות שונות. האפשרויות של כל רשות להתנהל עם בקשה כזאת הן שונות- החל מאיתור משותף של צוות ומקום מתאימים, וכלה בהסבה של גן וצוות קיימים ליעוד הרצוי. במקרה כזה כמובן שהצלחת הפרוייקט תהייה תלויה הרבה בצוות הגן, הרצון ושיתוף הפעולה שלו. הדרכים הבירוקרטיות לעשות כזה דבר (על ידי סמל מוסד חדש או שימוש בסמל מוסד קיים) תלויים ברשות, וכדאי לעבוד כמה שיותר בשיתוף פעולה. 

במפגש בין הורים לרשויות, הן במרחב עירוני והן במרחב ההתיישבותי, כדאי להתייחס בנפרד למה? (גני יער, גישה חינוכית התפתחותית) ואיך? (שאלות ביורוקרטיות ולוגיסטיות שאפשר וכדאי לפתור יחד אחרי שמחליטים על רצון ודרך משותפת). 

 

4| מה השאיפות שלכם לגבי הימים בחוץ? 

תיאום ציפיות בתוך קבוצת הורים וכמובן עם הצוות החינוכי הוא משמעותי בבחירת או יצירת גן, סביבה וצוות. ישנם גנים שמתחילים מיום או יומיים בחוץ (במתכונת של טיול או של שהות, כאשר יש הבדל משמעותי בינהם ברעיון התפיסה החינוכית), וישנם כאלה שקמים במטרה לממש שבוע יער מלא באופן מיידי (בדרך כלל פחות קורה במסגרות החינוך הציבוריות). כדאי לתאם ציפיות בנוגע למטרה הסופית שלכם, אך גם לשקול פשרות אם הן עונות מספיק על מטרותיכם. כדאי גם להבין מה התוכנית העקרונית בנוגע לימים גשומים או חמים (למשל לדאוג למחסה כלשהו). פתרונות לוגיסטיים יכולים להמצא בדרכים יצירתיות או על פי מודלים שכבר קיימים, אבל כדאי שכולם יהיו מתואמים או לכל הפחות מיודעים בנוגע לתוכנית, אחרת אתם עלולים להיות מופתעים שכל גשם קטן או יום חורפי יבש מבטל את יום היער ואתם מוצאים את עצמכם מביאים ילדים למבנה יום אחר יום במשך שלושה חודשים בשנה. 

אם הצלחתם להגיע לשיתוף פעולה ורצון משותף עם הגננת ועם הרשות, אל תשכחו לתאם ציפיות בנושא הזה כי יום טיול אחד לרוב לא מעורר התנגדויות ואף נשמע מקסים ורומנטי, אבל ניהול של ימי יער שלמים, כולל בחורף, זה כבר סיפור אחר. הרבה פעמים יש מקום לגדילה והתרחבות, הן מבחינת הרשות והן מבחינת הגננת, אבל שימו לב שזאת הכוונה. גם גן קשת במצפה רמון, גן היער הראשון בארץ, התחיל את דרכו ביום טיול ויומיים בחורשה, והתרחב לארבעה וחמישה ימים בחוץ. 

 

5| התנסות והחלטה

בדקתם את עצמכם ואת השאלות המונחות לפניכם והחלטתם שזאת הגישה החינוכית שאתם רוצים עבור הילדים שלכם? נפלא! גם אנחנו. 

כדי שתהייה זרימה טבעית בין הגן והבית, בין המחנכים השונים שעוטפים את הילדים בגיל הרך, כדאי שגם אתם תכירו את הבחירה החינוכית שלכם ותתנו לה ביטוי בימים המשותפים שלכם עם הילדים. באופן טבעי יש הורים המנוסים יותר בניהול ימי יער עם ילדיהם, והורים מנוסים פחות, וזה בסדר, אנחנו כאן גם בשבילכם. לאחר מספר שנים של הכשרה של אנשי חינוך, אנחנו, במרכז ההדרכה לגני יער מתחילים להעניק גם טעימה גדולה יותר מהגישה החינוכית להורים שרוצים להבין, להכיר ולקחת חלק במרחב החינוכי של הילדים שלהם. אם גם אתם רוצים לאחוז ביסודות הגישה החינוכית ולהנות עם הילדים שלכם מימים שלמים בטבע, ולבלות עם ילדים שיודעים להתנהל יחד עם חברים, לשחק יחד, להמציא סיפורים ומשחקים מעולם הדמיון הפנימי שלהם, להיות שותפים וסקרנים- הכנו סמינר במיוחד בשבילכם, וזאת רק ההתחלה…

 

הצוות החינוכי

אנחנו פוגשים גננות וסייעות רבות שמחפשות ורוצות לשדרג או לדייק את התפיסות החינוכיות שלהן ואת האמצעים בהן הן מעניקות לילדים את המרחב הטוב ביותר להתפתחות מיטיבה. גננות כאלה פוגשות את הגישה החינוכית של גני יער, ולפעמים גם מתנסות בחוויה החינוכית בחוץ ורוצות עוד ממנה. כאשר היוזמה לחינוך יער מגיעה מצד הצוות החינוכי כדאי לפעול במספר מישורים מקבילים- 

1| הורים 

כמו בכל גן, ההורים הם הדמויות המשמעותיות ביותר בסיפור מכיוון והם מייצגים את ילדיהם. חשוב מאוד לרתום את ההורים להלך החינוכי שאתן מביאות איתכן לגן, אחרת גם תקבלו הורים שלא מבינים למה צריך יותר משעתיים טיול ביום, או שלא משתפים פעולה ברמה הלוגיסטית כמו למשל התארגנות על ציוד מתאים בחורף או הרמת גבה כשהילדים חוזרים יום אחרי יום מלוכלכים או מבוצבצים. מאוד כדאי לחשוף את כל ההורים לרעיונות העומדים בבסיס הגישה החינוכית וגם לעדכן אותם בתוכניותכן ובכוונותיכן. לרוב לא צריך לבוא עם התשובות מוכנות לכל השאלות, אלא אפשר לשתף את ההורים במצבים שונים ובהתלבטויות ולחשוב יחד, כמו למשל לשאלה- מה עושים במקרה שיש מזג אוויר קיצוני ופתאומי וצריך להגיע למבנה או למקום אחר? פתרונות מעניינים יכולים להגיע מכל מיני כיוונים, לדוגמא יצירת קשר עם בי״ס/ מתנ״ס/ מבנה ציבורי שנמצא בסמוך למרחב הגן וסיכום על הכנת תוכנית אירוח במקרה כזה או סיירת עזרה שמורכבת מהורים מתנדבים. יצירת השיח המשותף עשוי להביא יצירתיות והרבה רצון טוב ועזרה למרחב. 

במקרים רבים שווה להציג בפני ההורים את הגישה בדרך הטובה ביותר שתוכלו, אחרי למידה כלשהי מצידכן, הכשרה כלשהי, ימי התנסות משותפים או לא ועוד. אפשר תמיד גם להיעזר בנו להרצאות הורים וליווי. 

2| צוות

עבודת צוות טובה היא אחד הדברים המשמעותיים ביותר בקיום של ימי יער. זה אמנם אפשרי אך קשה ולא נעים לנהל ימי יער כשגרה כאשר הצוות לא בעניין. באופן כללי זה קשה לעבוד בצוות כאשר התקשורת גרועה, אין סנכרון בעבודה ואין חזון משותף. לצערנו בהרבה גנים התקבעה עבודה היררכית שבה הגננת היא המובילה הבלעדית והסייעת עוסקת בתפקידי מעטפת כמו נקיון והכנת אוכל, אבל יש גם הרבה גננות וסייעות שיצרו בינהן יפה עבודת צוות טובה וחברות מרגשת. אנחנו מזמינים תמיד את הגננות שמגיעות אלינו להכשרה לבוא יחד עם הסייעת כצוות. בהרבה מקומות הסייעת לא זכאית לגמולי השתלמות או להכרה בפיתוח המקצועי שלה, ואם יש באפשרותכן- גננות- לעודד את הסייעת להתפתח ואת הרשות להכיר בפיתוח המקצועי שלה ולתגמל אותו- בוודאי תראו ברכה בעמלכן. לנו כבר יצא לפגוש אי אלו סייעות שהן נשות טבע אמיתיות שיש הרבה מה ללמוד מהן. 

בנוסף, ככל שתתייחסו לרווחת הצוות כקודם לכל, כך תוכלו לעבוד בצורה טובה לאורך זמן, כמו למשל לדאוג שלכל חברי הצוות יהיה את הציוד הטוב ביותר על מנת לגרום להן את התחושה הטובה ביותר. גננת או סייעת שלא דאגו ללבוש חם וטוב, או נרטבו כי לא הייתה להן חליפת סערה טובה, יתקשו להאמין שיהיה להן נעים לצאת החוצה גם בימים מורכבים ויתקשו לשתף פעולה. 

3| פיקוח 

הדרכים ללב המפקחת שלכן הן רבות, ויש כאלו שיגיבו בהתלהבות ויעודדו אתכן לצאת לימי יער מלאים ויש כאלה שיגיבו באופן צונן ואפילו יסרבו לכן לעשות זאת. גם כאן שיתוף פעולה מוצלח בין נציגות משרד החינוך בשטח (הפיקוח) לבינכן יוביל לתוצאות הטובות ביותר. אם המפקחת שלכן היא לא אחת מאלה ששמעו על הגישה החינוכית של גני יער ועל היתרונות שלה, לפעמים עליכן לעשות גם כאן לובי לגישה החינוכית ולבחירה שלכן. אם יש צורך, אפשר להציע למפקחת ללכת ביחד לסיור בגן המדגים במצפה רמון, ולדבר עם הצוות בגן יער פעיל. לפעמים יעזור תכנון שנתי או רבעוני שיראה למפקחת גם את התוכנית שלכן, וגם את הדרך בה היא עונה על דרישות משרד החינוך. בסופו של עניין, במשרד החינוך ידועה הגישה החינוכית של גני יער, וגן יער נבחר כאחד ממודלים הגן העתידי, כך שיש גם שם שותפים שיודעים ומכירים בכך שלא צריך לייצר אינספור פעילויות והפעלות חיצוניות וסינטתיות כדי להוכיח שגם בגן יער ניתן לענות בקלות על דרישות הלימוד באוריינות לגיל הרך ודרישות נוספות. 

4| רשות 

בידי הרשות המקומית אפשרות לעזור לכן לממש את היציאה החוצה ברמה הלוגיסטית, החל מעזרה בהסעות (תאמינו או לא אבל יש מקומות שבהם זה קורה, ומבוסס על מודלים גרמניים כדוגמא), הקמת מחסה ומחסן בשטח, ועוד כיד הדמיון הטובה. הרבה פעמים הרשות המקומית גם תוכל לעזור עם תקציב לליווי חינוכי ממרכז ההדרכה לגני יער, שיוכל לעזור לכן לצאת לדרך באופן מקומי ומותאם אישית. תמיכה של מחלקת החינוך ברשות תהייה גם היא רק לטובתכן, וכמובן גם לטובת הרשות שתזכה להציע לתושביה מוסד חינוכי במודל מתקדם שמאוד מבוקש על ידי הורים בשנים האחרונות. גיוון אפשרויות חינוכיות ברשות גדולה הוא ווין-ווין לשני הצדדים, וכדאי להציג את זה ולזכור את זה בבואכם ליצור שותפות חינוכית. 

5| בטחון

בכל מקום יש קצין בטיחות מקומי שתפקידו להיות אחראי על נושא הבטחון והבטיחות במוסדות החינוך. גורם זה עובד עם חוזרי מנכ”ל המתפרסמים מעת לעת ועם נהלי בטחון ספציפיים לאזור. 

כיום (ינואר 2021) ידוע לנו על חוזר מנכ״ל שעתיד להתפרסם בקרוב ובו הנחיות לגבי גני יער. עם זאת, מכיוון שהוא טרם התפרסם, מסתמכים הרבה על חוזר מנכ״ל ישן וקודם שלא תמיד מכיל פתרונות לסוגיות בטיחותיות שעולות. 

בשיחה עם מר רותם זהבי, קצין הבטחון הראשי של משרד החינוך, הוא הסביר כי הרעיון המנחה אותם הוא ״בטיחות מאפשרת״ ולא ״בטיחות מונעת״, משמע- איך אפשר לעשות את הדבר אותו אנחנו רוצים לעשות, בצורה הבטוחה ביותר. 

בבואכן לאשר את הגן והתוכניות שלכן מול הקב״ט אנחנו ממליצים להקשיב לו תוך כדי החזקה של השאלה- באיזה תנאים אפשר לקיים את הדבר הזה? ניקח לדוגמא הדלקת אש- אם אנחנו שואלים האם אפשר להדליק אש בגן, אנחנו הרבה פעמים נגיע לתשובה המסתכמת בכן/לא. אם נשאל- איך אפשר להדליק אש בפעילות הגן? תוכלו למצוא יחד את הקונסטלציה בה שני הצדדים מסכימים על תוכנית עבודה בטוחה באופן מאפשר, לדוגמא- אש תודלק רק בתוך שני מעגלי אבנים (כאן יש מקום לפירוט כמו למשל במרחק של שני מטרים אחר מהשני). 

6| לוגיסטיקה, ביטוח, עזרה ראשונה

בהתייעצות עם הגורמים המוסמכים ברשות שבה נמצא הגן, כדאי לחשוב על מסגרת מתאימה שבה יוכל לפעול הגן מהבחינות הלוגיסטיות. 

לוגיסטיקה- פתרונות לוגיסטיים רבים יכולים להמצא לכם על ידי הרשות, ההורים, וגורמים נוספים באזור (למשל אם החורשה היא חורשה של קק"ל). אם החורשה שלכן מרוחקת מהגן כדאי לחשוב על מחסן קטן או מכולה לציוד, ועל מחסה כמו כיתת קק"ל, או אפילו יריעה חסינת גשם שמתחברת בימי הצורך. כדאי להכין ביחד רשימה של ציוד שאתן חושבות שתצטרכו בהתאם להתנהלות היום שלכם בגן כפי שבניתן אותו או למדתן אותו באחת מההכשרות. 

ביטוח- גנים של משרד החינוך מבוטחים על ידו, וכדי שהביטוח יהיה תקף אתן נדרשות לעבוד מול הקב"ט ומול הפיקוח (באופן שתואר בסעיפים הקודמים). לעומת זאת, בתחום הביטוח של החינוך הפרטי רק סוכן הביטוח שלכן ידע להגיד מה מכילה הפוליסה. כדאי שתבדקו מראש כדי לדעת מה אתן יכולות להציע במסגרת הביטוח הזה. סביר שבשביל ביטוח מתאים יבקשו מכן תעודות והכשרות מתאימות להפעלת יום יער בגן.
עזרה ראשונה- כידוע לכן, כל הגננות נדרשות ברענון עזרה ראשונה. כדאי שיהיה בימי היער שלכן תיק עזרה ראשונה (כדאי לבדוק מדי פעם שיש בו את כל מה שצריך להיות בו, ולהוסיף לו גם משחה לכוויות שאפשר לקנות בכל בית מרקחת ללא מרשם), וכדאי לכן להוסיף להכשרת הע"ר שלכן הכשרה ממוקדת שעוסקת בבע"ח (בדגש על זוחלים ופרוקי רגליים) שניתנת מפעם לפעם במרכזי פסג"ה ובמקומות נוספים. 

7| הכשרה

שמעתן על הגישה החינוכית של גני יער, נדלקתן, משהו בכן אמר לכן שזה משהו שאתן רוצות עבורכם ועבור הילדים אבל לא היה נראה אפשרי לביצוע ופתאום זה נראה אפשרי? נפלא! הוספת הכותרת ״ברוח גן יער״ היא פסטורלית וקסומה, ואף מעודדת הרבה הורים להתעניין, אבל כדאי גם להעמיק, להשתלם, ללמוד ולחקור איך באמת להעניק לילדים את מה שהטבע יודע להעניק, ולא רק את המסביב… 

מה שיפה הוא שהיום כבר לא צריך לעשות את כל זה לבד. במרכז ההדרכה לגני יער אנחנו עושים השתלמויות שרק הולכות ומתעבות, כמו אבנים המונחות אחת על השניה ליצירת מגדל, קורסים, מפגשים וסיורים שרובם הגדול ממש בשבילכן, מוכרות לגמולי השתלמויות ומסובסדות על ידי משרד החינוך. אפשר וכדאי גם להפתח לעוד תחומים- מלאכות מסורתיות שאפשר לעשות בחוץ, ליקוט, גששות, סיפור סיפורים ועוד.  כל אבן שתוסיפו לסל שלכן תתרום לכן בניהול ימי יער, בתנאי שהיא האבן הנכונה. יש גם המון המון אבנים יפות ונפלאות וידע שתוכלו לרכוש לעצמכן שקשור בטבע, אבל לא בהכרח תואם את הגישה החינוכית, וגם זה בסדר. ככל שתרצו להיות יותר מדויקות וקרובות לזרם הגועש של גני היער אתן תלמדו לדייק ולהבדיל בין השייך יותר לשייך פחות לגני יער. 

גם אם אתן רוצות להפעיל ימי יער אבל מרגישות שאתן זקוקות לליווי קצת יותר אישי ועוטף, אנחנו יודעים להעניק כזה דבר. תוכניות הליווי שלנו הן פרסונליות ותפורות על פי הצורך והמשאבים הקיימים. אם את רוצה ליווי כזה ונחושה לצאת לימי יער בואי נחשוב ביחד איך להשיג את המשאבים הדרושים. 

 

הרשות המקומית

רשויות מקומיות רבות כבר נרתמו למימוש ימי יער וגני יער במרחב החינוכי שלהן. עוד ועוד מחקרים מראים עד כמה המרחב הטבעי והאפשרויות שהוא מעניק תורמים להתפתחות הבריאה ביותר של ילדים, במיוחד בגיל הרך. משטחים טבעיים ולא מיושרים, מגוון ביולוגי, מרחב גדול שלא מייצר חיכוכים פיזיים ורגשיים מיותרים ועוד סיבות רבות מביאות הורים רבים ומחנכים רבים לרצות לקיים ימי יער מלאים וחינוך יער משמעותי אמיתי. 

בין אם פנתה אליכם קבוצת הורים, ובין אם אלו היו גננות, ובין אם זאת יוזמה של מחלקת החינוך להוביל גישה חינוכית מיטיבה שהוא מאמין בה, אנחנו מברכים את היוזמה ונשמח לקחת חלק במהלך. גם כאן שיתוף הפעולה בין הרשות לצוות החינוכי הוא חשוב ביותר, ומשיתוף פעולה טוב תגזר הצלחה משמעותית, כמו שניתן לראות במצפה רמון. 

במרכז ההדרכה לגני יער אנחנו יודעים לתפור ליווי מותאם צרכים לרשות- מועצה אזורית, רשות מקומית או עיר, ויחד נבין את הצרכים ונחליט על תכנית פעולה מיטבית למימוש של ימי יער כחלק מהחינוך הציבורי לגיל הרך. תקציבים להפעלת תוכנית ליווי שכזאת יכולים להגיע לעיתים גם מקולות קוראים של משרד החינוך או המשרד להגנת הסביבה. כמו כן תקציבי עזר או פתרונות לוגיסטיים יכולים להגיע משיתוף פעולה מוצלח עם גורמים כמו קק״ל. 

כמו כן, אנחנו גם יודעים להכשיר צוותים, גננות, מפקחות ועוד, ונשמח לארח אתכם לסיור בגן המדגים במצפה רמון ובמרכז פסג״ה מצפה רמון- שותפינו להכשרות, יחד עם מחלקת החינוך במצפה רמון. 

יצירת מרחב חינוכי מגוון העונה על צרכי אחוז ניכר מהאוכלוסייה הוא חלק מהחזון של כל רשות ומחלקת חינוך, ובימים אלו כשניתן לראות בצורה ניכרת את היתרונות של הלימוד החוץ כיתתי כפתרון קבע וגם כפתרון זמני עבור כיתות שלמות, כדאי לספק את המענה הזה עבור המחנכים, מוסדות החינוך, הילדים וההורים, ולהוביל את הזרם החינוכי המתחדש ברשותכם. 

 

משרד החינוך


גורם נוסף שיכול להיות המנוע להקמת גן בגישה החינוכית של גני יער הוא משרד החינוך. במקרים הבודדים בהם נתקלנו עד כה, שהרצון לקדם ולבחון את הגישה החינוכית הזו הגיע ממשרד החינוך, ניתן היה לראות כמה משמעותית הרתמות ועבודת הפיקוח והמנהלה. במקרים אלו ניתן לראות באופן מובהק כיצד כשהמפקחת ״בעניין״ ושיתוף הפעולה מוצלח מתגלה גמישות, יצירתיות, הכלה, פתרון בעיות ותמיכה כוללת.

אחד האתגרים העיקריים בחינוך הציבורי הוא למצוא אנשי צוות מתאימים שיוכלו ליישם את הגישה החינוכית של גני יער בגן באופן מיטיב ומקצועי. לכן רוב המאמצים מושקעים בהכשרת צוותים קיימים בקצב ובמידה המשתנה ונקבעת לרוב על פי רצון הצוות. כאשר יש עבודה משותפת טובה של נציגות משרד החינוך בשטח, ההורים והרשות, ורצון משותף, יכולים להיות מצבים בהם ההכשרה הפורמלית של אנשי הצוות בגןמתרחשת בדיעבד, כמו למשל בגן קשת במצפה רמון, בו רון מלצר, שהיה מוכשר כמדריך שומרי הגן, השלים את תעודת ההוראה שלו בדיעבד, תוך כדי ניהול הגן. 

חשוב לציין כי ברוב המקרים לפיקוח של משרד החינוך באמת לא פשוט להירתם לתהליכים חדשים. משרד החינוך הוא גוף ציבורי הנתון להמון שיקולים והחלטות שעלולים להקשות את הגמישות בו, אך זכינו לראות מקרים שבהם זה קרה, מה שהקל באופן משמעותי על התהליך של מציאת אנשי צוות מתאימים וסיפוק הרוח הגבית שצוות במשימה כזו זקוק לה. 

אנחנו במרכז ההדרכה לגני יער מזמינים גם מפקחות ונציגי משרד החינוך בכל תפקיד להצטרף או לבקר בהכשרות שלנו באופן חלקי או מלא, בכל דרך אפשרית. ההתרגשות וההתלהבות ההדדית שמתרחשת כשאנחנו פוגשים מפקחות ורכזות בשטח רק מעמיקה את היכולת לקיים עבודה משותפת ושיח משותף על גישות חינוכיות ומימושן, ועל השאיפה המשותפת להורים, לגננות ולמשרד החינוך לייצר את המעטפת החינוכית הטובה ביותר עבור הילדים. 

יש לציין שאנחנו זוכים לתמיכה והבעת אמון מופלאות על ידי מפקחות ואנשי מטה של משרד החינוך בכל הארץ, אשר מבקשים עבור הגננות שלהם הכשרות ופיתוח מקצועי, ובפרט אנחנו זוכים לתמיכה ממחוז דרום של משרד החינוך, אשר מקדם בפועל באופן בלתי פוסק הכשרות ומפגשים שונים דרך מרכז פסג״ה היחודי במצפה רמון. 

 

סיכום

כפי שכתבנו בהתחלה- יש דרכים רבות להקים או להפוך לגן יער. כדאי שתבינו איפה אתם עומדים, מה עוד דרוש לכם, מי השותפים שכבר יש לכם ואיך ליצור קשרים טובים עם השותפים הנוספים. 

השליחות שמתוכה אנחנו במרכז ההדרכה לגני יער פועלים היא שהגישה החינוכית של חינוך יער תהייה נפוצה וזמינה בכל מרחבי ההתיישבות, עבור כל שכבות האוכלוסייה וכחלק מהחינוך הציבורי. כדי להגשים את החזון הזה אנחנו עושים כל מה שבאפשרותו- ריכוז ידע באתר האינטרנט ובניוזלטר שלנו, חיבור בין אנשים, הרצאות חשיפה, הכשרות לגננות וסייעות במגוון פורמטים, קורסים, סמינרים להורים ומטפלים, תהליכי ליווי במגוון תוכניות, ימי התנסות ועוד ועוד ככל שהמשאבים העומדים לרשותנו מאפשרים. 

אנחנו מאחלים הצלחה לכולכם המצטרפים אלינו למימוש החזון המשותף, ונשמח לפגוש אתכם בפעילות המרכז ולסייע כפי יכולתנו.